onsdag 22. april 2009

Røkke vs Staten

Aker transaksjoner er blitt til en node kjent under navn "Røkke-saken". Egentlig ikke noe nytt for dem som har fulgt litt med i medier i siste par år. Det har vært flere" Røkke-saker" og Røkke vant alle! I skrivende stund venter jeg at Røkke skal komme ut og forklare seg for offentligheten. Tror nok at Røkke kommer til å ofre omdommen for et par miliarder og få Aker på riktig kjøl og ikke minst skape buzz rundt den tiltenkte stiftelsen. Omdomme lar seg bygge over tid men til mye lavere kostnander enn det vil Røkke tape ved å ikke gjennomføre transaksjon. Han har gjort hjemmeleksen og har retten på sin side og ikke minst LO. Saken har en dypere politisk dimensjon enn vanlig pga nærstående valg. Opposisjon er på hugget og SMS meldinger av engasjerte folk preges av "folkelig" omtale av Røkke som folkets mann.
Til syvende og sist folk tenderer å glemme fort, men hvorfor ikke tjene noen ekstra poeng til nærstående valg?

lørdag 18. april 2009

Norge på 15 plass på Twittergrading

Top Twitter land.

Sverige er på 13 plass, Norge på 15 og Danmark på 30. Ser ut som Danmark liger godt etter....
http://twitter.grader.com/top/countries

mandag 13. april 2009

Mediapanikk om Facebook

Bygge opp og markedsføre seg i sosiale medier

Mange innser behov for å markedsføre seg på nett og det er kan være mange grunner til det.
Her er det noe jeg har snappet fra Twitter som er sendt av en som jeg følger (http://twitter.com/thomastangen) på Twitter.

Her er link: http://digg.com/u1tbC

torsdag 9. april 2009

12omercials - Reklame på Twitter

Mange tenker det var på tide mens andre himler med øyne. Det handler om 12 sekunders videosnutter som er laget av forbrukere og gjene betalt av bedrifter.
Dette kunne man natrurligvis forvente fordi det er bare gamle metoder satt i verk på nytt platform og gjennom nytt kanal. Er mer spent hva som blir egentlig nytt ved twitter som ikke er allrede tilgjengelig gjennom youtube, blogger, myspace, facebook. Etter min mening twitter har påtensiale til å smelte alle disse tjenester men har også sine begrensninger. Hva er det som blir "next craze"?

onsdag 8. april 2009

Diskusjonsforumer overskygget av nye medier

For tiden er det hot med twitter, facebook, blogging og andre sosiale medeier.
Jeg lurer på hvor er det blitt av diskusjonsforumer og hvorfor ingen skriver om denne som en kommunikasjonskanal? Sunn fornuft tilsier meg at det er forsatt mange som ikke er på facebook eller twitter. Sant nok det florerer med grupper på facebook med hva med "sen majoritet" og "etternølere" som ennå ikke har tat "nye kanaler" i bruk?

Paulo Coelho for fildeling på nett

Vi trenger fler slike eksempler.
En av mange som har skjønt det. Les hele på NRK Beta: http://nrkbeta.no/gratis-boeker-og-bedre-journalistikk-paa-nett/
Go Paulo!